ADHD töissä

Olen monesti miettinyt miten adhd näkyy minun työarjessani, ja olen tullut siihen lopputulokseen että aika monella tapaa.

Olen töissä hyvin impulsiivinen ja teen töitä 100% tahdilla. En voi sietää työtä, joka on tylsää tai jossa ei ole haasteita ja vaihtelevuutta. Olen perfektionisti itseäni kohtaan enkä anna itselleni juurikaan armoa. Kaiken pitää sujua täydellisesti ja inhoan sitä, jos en onnistu. Rakastan muiden opettamista ja oman tiedon jakamista eteenpäin. Nautin myös taulukoiden tekemisestä, asioiden järjestelystä, ja uuden luomisesta sekä kehittämisestä. 

Vuosia sitten menin uuteen työpaikkaan toiselle paikkakunnalle. Sain sieltä vakituisen työpaikan ja koe aika oli 6kk. Olin ollut töissä n. 3kk kun kysyin esimieheltäni saisinko tehdä muutamia päivityksiä helpottamaan työtehtäviä, sekä uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Sain siihen luvan, mutten kuitenkaan mitään ylimääräistä toimistoaikaa vaan tämä piti tehdä kaiken muun työn ohessa. Tein töitä useamman ihmisen kanssa samassa vuorossa. Kysyin aina vuorossa olevilta henkilöiltä, olisiko heille ok, jos menisin tekemään näitä ns. ylimääräisiä töitä. Aina oli ok. Koskaan kukaan ei valittanut minulle asiasta tai sanonut etten voi mennä. Työtä oli paljon, ja aikaa vähän kerrallaan joten tietenkin tässä meni pitkä aika. 
Lopulta koko työyhteisölle tuli sähköpostia asioista, ja siellä oli yksi kommentti, joka oli kohdistettu minuun. Menin tästä keskustelemaan esimieheni kanssa. Kysyin tiesikö hän tästä jo aiemmin, kyllä hän tiesi. Kysyin mitä mieltä hän on asiasta ja sanoi ettei tiedä. Pyysin perusteluja sille miksi hän ei tiedä, ja mitä olen tehnyt tässä väärin. Vastaus siihen oli että työyhteisö on hitaasti lämpenevä ja siellä on totuttu toimimaan tietyllä tavalla. Hän sanoi minulle myös, että jos hieman hidastaisin työ tahtiani sopeutuisin joukkoon paremmin. Hän myös sanoi, että jos tilanne olisi sama hänen työtehtävissään toisen esimiehen kanssa, tuntisi hän olonsa uhatuksi. Uhatuksi tunteminen on siis siitä johtuvaa että muut kokevat minun tekevät enemmän töitä/työtehtäviä siinä ajassa missä muut tekevät vähemmän, joten hän ymmärtää tilanteen. Koe ajan loppumiseen oli kaksi viikkoa, joten sanoin että minun tulee tietää koska muuten jään puille paljaille. Ei hän osannut sanoa mihin vaakakuppi kallistuu. Odotin päivän ja pyysin ystävällisesti heitä irtisanomaan minut. 

Jos minun työpanostani ei arvosteta, en aio sellaiseen paikkaan jäädä. Tämäkin työpaikan "menetys" oli adhd:sta johtuvaa. Okei voihan se olla että olisin vastaavanlainen vaikkei adhd:ta olisi mutta en usko. 

Samassa työpaikassa oli myös tilanne, jossa piti siivota ja tyhjentää varasto esimiehelle uudeksi toimistoksi. Asialle ei tapahtunut mitään useampaan viikkoon joten minä tein sen yksin. Monesti työpaikoissa puhutaan ja joskus valitetaan siitä kun asioita ei tapahdu ja niille ei tehdä mitään. Minä en sellaista jaksa vaan minä laitan asiat tapahtumaan. Se on varmasti myös yksi piirre miksi minusta ei välttämättä työpaikoilla pidetä.

Minun ajatukseni myös juoksevat töissä kovaa vauhtia, saan uusia ideoita miten kehittää toimintaa, kuinka saada tehostettua työtehtävien tekoa jne. Tämä on varmasti sellainen asia, jossa monesti koetaan että tungen itseni joka paikkaan ja yritän muuttaa kaiken. Siksi olenkin oppinut viemään asian esimiehilleni ennen kuin puhun niistä muille. Olen myös kokenut useissa työpaikoissa sitä miten muutosvastaisia ollaan "tämä asia tehdään näin, koska aina on näin tehty" ja sitten mökötetään tai raivostutaan, jos asiat muuttuvat. 

Jos kirjoittaisin tähän kaiken tulisi tästä kilometrien mittainen teksti. Joten ehkä paras jatkaa myöhemmin. 

Kommentit