ADHD-Uni, nautinto vai kamppailu?

 Kumpaa se sinulle on? Vai voiko se olla molempia?

Minulle uni merkitsee molempia. Rakastan nukkumista. Voin nukkua vaikka kuinka pitkään. Monesti nukunkin yli 10 tuntia. Mutta ongelma joka aiheuttaa stressiä ja vaikeuksia töiden kanssa, on nukahtaminen. 

Olen niin sanottu iltavirkku. Olin sitten herännyt mihin aikaan tahansa, illalla unen saaminen on vaikeaa. Jos pitää herätä aamulla ennen 11 olen kokopäivän ihan poikki, en halua tehdä mitään muuta kuin nukkua. Kun kello lyö 22.00 eipä enää nukuta. Ajatukset juoksee ja kaikkea älytöntä liikkuu päässä. Asiat monesti ovat aivan turhia ja sellaisia minkä ei tarvitsisi siihen aikaan olla mielessä. Saatan miettiä mitä söisin seuraavana viikonloppuna, tekisinkö ensi kesänä jonkun kiva reissun, tai jotain muuta. 

Miksi en sitten mene nukkumaan ennen klo 22.00 jos olen väsynyt? Koska silloin en nuku koko yötä vaan herään yleensä 00- 02 välillä ja valvon seuraavaan aamuun klo 06 ja sitten väsyttää. 

Tähän minulle on lääkäri määrännyt tarvittaessa käytettäväksi nukahtamis lääkettä. Joskus on kausia kun niitä pitää syödä useita kertoja viikossa. Niiden kanssakin on sitten pelattava kun pitää olla tietty tuntimäärä ennen heräämistä kun otat lääkkeen, joten on pakko ennustaa milloin saan unta ja milloin en. Joskus ajattelen, etten tarvitse lääkettä kyllä kohta nukahdan. Siitä tuleekin sitten stressi, jolloin kokoajan mietin milloin nukahdan, kohta on pakko nukahtaa tai en jaksa nousta aamulla töihin. Ei hitto kello on jo 02, kohta se on jo 04. ja sitä jatkuu koko yön, kunnes olen jossain vaiheessa vaan nukahtanut. Mutta useimmiten en niitä onneksi kuitenkaan tarvitse. Päiväunia voisin nukkua aina, mutta siinäkin on riski sitten illalla nukahtamisen kanssa. 

Tietyllä tavalla toivoisin olevani aamuvirkku koska sen kanssa olisi niin paljon helpompi elää. Kun nukun pitkälle aamuun/päivään jää paljon asioita tekemättä valoisaan aikaan. 

Uni pitäisi olla rentouttavaa ja rauhoittavaa sekä palauttavaa. Mutta joillekin meistä se ei sitä ole. Olen myös seurannut untani älykellolla. En koskaan älykellon mukaan nuku riittävästi syvää unta, se jää aina alle sen prosentin, jota ihmisen pitäisi nukkua. Sekin varmasti vaikuttaa jatkuvaan väsymyksen määrään. 

Juuri kun olen sanonut etten ole tarvinnut lääkkeitä useaan kuukauteen. Nyt kävi taas niin, että klo on 3.40 kun nousin sängystä, koska en saanut unta. Klo 7 olisi herätys töihin. Tiedän sen jos olisin nyt ihmeen kaupalla nukahtanut ennen 7, olisin kuoleman väsynyt. En kuitenkaan tiedä miten jaksan töissä huomenna 12 tuntia töitä. Ärsyttää suunnattomasti!

Onkohan tämä yleistä ihmisillä, joilla on adhd. Ovatko he ennemmin iltavirkkuja kuin aamuvirkkuja.

Kommentit