ADHD-Budjetoisko vai ei?

 Mitä hyötyä on budjetoinnista? Miten siihen muka pystyy? Miten se pitäisi aloittaa?

Minun talouteni on aina ollut aivan todella huono. Osittain syynä on ammatin valinta, mutta suurimmaksi osaksi syytän omaa impulsiivisuuttani sekä vaikeutta pitää pääni ns. heräteostoksissa. Olen aina ajatellut, että minulla ei ole selkärankaa ja tämän vuoksi olen huono ihminen. Tämä ei ole ainoastaan raha-asioihin liittyvää vaan kaikkeen elämässä. Kuitenkin diagnoosin saatuani ja ottamalla selvää mitä adhd oikeasti on, ymmärsin että asia ei ehkä olekaan niin yksinkertainen. 

Aloitin siis Budjetoimaan n. 3kk sitten. Perustin pankkiin useamman tilin, johon siirrän automaattisesti aina tiettyjä summia, joita olen laskenut kuukausittaisiksi menoiksi.

-vuokra-bensa-vakuutukset-puhelin-sähkö-autoverot-lemmikit-säästötili-käyttötili.

Aikaisemmin kun olen maksanut esimerkiksi autovakuutuksia ja -veroja, olen maksanut silloin kun lasku tulee eli n. kerran 3 kuukaudessa. Sitten mietin että no sinne meni taas rahat, mitenhän sitä taas loppukuun elää kun rahat mitkä tuli menivät saman tien. Toki se ei ole ainoastaan näiden kahden laskun syytä. Mutta nyt siirrän joka kuukausi säästöön mitä siinä kuussa menisi noihin laskuihin, jos maksaisin sen kerran kuukaudessa. 

Onnekseni minulla on luottotili, jota voi käyttää kun tulee tiukkaa. Mutta siitä tulee maksu kierre. Joka kuukausi joudut kuitenkin maksamaan sinne jotain takaisin ja sitten ollaan taas samassa pisteessä. Ja tässä olen myös sitä mieltä, että adhd on kuvioissa, koska en voinut maksaa vain osaa vaan piti maksaa koko "velka" pois heti. Miksi en voi maksa sitä muutamaa kymppiä, joka vaaditaan. Maksan heti useamman sadan, jotta luotto on taas täynnä. No loppukuusta sitä joutuu taas käyttämään.

Minulla oli 3000euroa luottoa ja ja siellä oli budjetoinnin aloittaessani jäljellä enää n.200€. Ihan kaameaa katsoa sellaista määrää rahaa, jonka olet velkaa jollekkin. Onnekseni kesällä tuli lomarahat ja veronpalautukset. Enää n.800€ maksamatta. No parin kuukauden päästä tulee vielä ylityökorvauskia monelta tunnilta ja sieltä saan myös rahaa, ja toivottavasti niin paljon että saan luottotilin täyteen. Säästötililläkin oli lähes 500 euroa säästössä ja muilla tileillä myös hyvät määrät rahaa säästössä. IHANAA! 

KUNNES..

Katsastus. Se perkele. No auto ei mennyt läpi, korjaus maksoi. Aloitan keväällä opiskelut ja piti ostaa uusitietokone. Sinne meni säästöt. Nyt vaan toivon että rahat eivät TAAS lopu kesken kuukauden ja sitä mukaa joutuisin käyttämään taas luottotiliä. 

Kuitenkin vaikka on itsestään myös riippumattomia rahareikiä niin kyllä se inhottaa, että milloinkaan se tilanne ei ole hyvä. Aina mietit milloin rahat loppuu, ja jossain vaiheessa en jaksa enää välittää ja sitten vaan annan mennä, kun eihän tämä tilanne koskaan tasoitu.

Kuitenkin olen tyytyväinen tähän tapaan budjetoida, koska käteisen budjetointi olisi minulle liikaa aikaa vievää ja en tykkää käyttää käteistä.. 

yhdessä aiemmassa julkaisussa puhuin siitä, että olen edelleen riippuvainen vanhemmistani, ja tämä on yksi aihe niistä. Olen nyt ollut n.6kk ilman että on tarvinnut pyytää heiltä rahaa lainaan ja tämä on aivan mieletön tunne. Mutta kokoajan pelkään, että tulee joku suuri kulu, jota en itse pystykään hoitamaan, ja joudun taas pyytämään apua. Avun pyytäminen ei ole kivaa eikä helppoa, ja monesti se on myös ihan omaa hölmöyttä kun en ole osannut huolehtia omista raha-asioistani tähän mennessä.

Mikä on just paras tapa sinulle budjetoida? Hoitaako joku muu sinun raha-asiat?

Kommentit